google-site-verification=MFQSoSQpLErATECveP9tGSQ7w_yWJo_MLXwz1oshCoA

روانکده

روانکده

روانکده

روانکده

ازیپم

جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۵:۲۸ ب.ظ

قرص اس سیتالوپرام یا اس سیتاور برای درمان افسردگی و اضطراب به کار می‌رود.  اس سیتالوپرام با کمک به بازیابی تعادل یک ماده طبیعی خاص (سروتونین)در مغز کار می‌کند.

escitalopram به دسته‌ای از مواد دارویی معروف به بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) تعلق دارد. اس سیتاور ممکن است سطح انرژی شما و احساسات خوب بودن را بهبود بخشد و عصبانیت را کاهش دهد.

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

 

نام‌های تجاری:

U.S:

®atsenuL

Canada:

قرص اس سیتاور

Cipralex

 لگزوپرام

سیپرالکس

ازیپم

گروه دارویی-درمانی: 

ضد افسردگی ( مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI)

اشکال دارویی:

ﻗﺮص: ۱mg، ۲mg، ۳mg

مکانیسم عمل:

S اﻧﺎﻧﻴﺘﻮﻣﺮ راﺳﻤﻴﻚ ﺳﻴﺘﺎﻟﻮﭘﺮام ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.

ﻣﻬﺎر ﻛﻨﻨﺪه ﺑﺎز ﺟﺬب ﺳﺮوﺗﻮﻧﻴﻦ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ و اﻳﻦ ﻛـﺎر را ﺑﺎ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ اﺛﺮ روی ﻧﻮراﭘﻲ ﻧﻔﺮﻳﻦ و دوﭘﺎﻣﻴﻦ اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﺪ.

موارد مصرف:

 اس سیتالوپرام

این دارو در اختلال اضطراب عمومی و اجتماعی–  اختلال وسواس اجباری– اختلالات پانیک کاربرد دارد.

دوزبندی در بزرگسالان:

دوز مصرفی نوجوانان برای درمان افسردگی:

دوز اولیه: ۱۰ میلی گرم به صورت یک بار در روز؛ بعد از حداقل ۳ هفته، در صورت نیاز دوز مصرفی می‌تواند تا ۲۰ میلی‌گرم افزایش پیدا کند.

دوز مصرفی بزرگسالان برای درمان افسردگی:

دوز اولیه:  ۱۰ میلی گرم به صورت یک بار در روز؛ بعد از حداقل ۱ هفته، در صورت نیاز دوز مصرفی می‌تواند تا ۲۰ میلی‌گرم افزایش پیدا کند.

دوز مصرفی بزرگسالان برای درمان اضطراب:

دوز اولیه:  ۱۰ میلی گرم به صورت یک بار در روز؛ بعد از حداقل ۳ هفته، در صورت نیاز دوز مصرفی می‌تواند تا ۲۰ میلی‌گرم افزایش پیدا کند.

دوز مصرفی افراد مسن یا افراد دارای بیماری کبدی، برای درمان افسردگی یا اضطراب:

دوز اولیه: ۱۰ میلی‌گرم به صورت یک بار در روز؛ مصرف شود.

ازیپم
ازیپم

اس سیتالوپرام و چاقی

اس سیتالوپرام و لاغری

ممکن است افراد در اثر مصرف اس سیتالوپرام دچار افزایش وزن شوند.

این امر به دلایل مختلفی رخ می دهد.

اس سیتالوپرام باعث افزایش سروتونین که در کنترل وزن نقش دارد، می شود.

این دارو می تواند به طور مستقیم اشتها را افزایش دهد یا با کاهش اضطراب و افسردگی افراد را به خوردن غذا تشویق کند.

کاهش وزن یک عارضه جانبی شایع نیست اما ممکن است با سازگاری بدن با دارو ایجاد شود.

همچنین بعضی از افراد با استفاده از داروهای درمان افسردگی انرژی بیشتری حس کرده و تمایل بیشتری به انجام ورزش دارند.

این تسکین علائم می تواند الگوی رفتاری ناسالمی مانند پرخوری را متوقف کند که خود باعث کاهش وزن می شود.

اس سیتالوپرام و معده

در بین دسته داروهای خود کمترین میزان مشکل با معده را دارد . این دارو روی ibs سندروم روده تحریک پذیر هم اثر دارد .

اس سیتالوپرام خارجی 

سیپرالکس نام خارجی داروی اس سیتالوپرام است که در بازار ایران یافت می شود .

اس سیتالوپرام خیلی خوبه
اس سیتالوپرام عالیه

مردم نسبت به این داروی نسبتا جدید رضایت لازم را دارند چون عوارض آن کمتر است .

لگزوپرام

لگزوپرام

اس سیتالوپرام اکتوورکو

اس سیتالوپرام اکتوور

اس سیتالوپرام دارویی است که برای درمان افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) مصرف می‌شود. این دارو جزو گروهی از داروهای ضد افسردگی است که بازجذب سروتونین توسط گیرنده‌های پیش‌سیناپسی را مهار می‌کند (SSRIs). این داروها باعث افزایش عملکرد سروتونین در مغز می‌شود.

اکتوور نام شرکت سازنده این دارو است که در ایران فعالیت می کند .

اس سیتالوپرام اوه سینا

این دارو در اختلال اضطراب عمومی و اجتماعی–  اختلال وسواس اجباری– اختلالات پانیک کاربرد دارد.

این دارو در شرکت ایرانی اوه سینا تهیه تو تولید می شود .

 

قرص اس سیتالوپرام ازیپم

ازیپم (Ezipam) نام تجاری داروی اس سیتالوپرام (Escitalopram) متعلق به خانواده داروهای ضدافسردگی مهارکننده پمپ جمع کننده سروتونین (SSRIs)می باشد که در اختلالات مختلفی از جمله درمان افسردگی، حملات ترس، اختلالات اضطرابی و وسواس تجویز می شوند.

افسردگی و حملات ترس(panic disorder) عموماً بدون علت مشخصی در افراد بروز می کنند یا در اثر مشکلات ارتباطی، ضربه روحی یا یک بیماری رخ می دهد.

سلول های مغزی که نورون نامیده می شوند،مواد شیمیایی مختلفی را جهت ارتباط با سایر نورون ها ترشح می کنند.این یعنی یک سری تکانه الکتریکی بین نورون ها مسئول کارکرد های بخش های مختلف مغز می باشند.

سروتونین یکی از این مواد شیمیایی است که در مغز تولید می شود. زمانی که سروتونین از نورون ترشح می گردد،منجر به تحریک سایر نورون ها می شود،سپس توسط پمپ هایی به سلول های مغزی باز می گردد و بازیابی می شود.

قرص اس سیتالوپرام شرکت عبیدی ازپیم نام دارد .

 
لگزوپرام

اس سیتالوپرام ازیپم

اس‌سیتالوپرام (به انگلیسی: Escitalopram)، که تحت نام تجاری لگزوپرام،لگزاتال؛ ازیپم، سیپرالکس و … به فروش می‌رسد، یک ضد افسردگی از نوع بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است. اس‌سیتالوپرام به‌طور عمده برای درمان اختلال افسردگی اساسی یا اختلال اضطراب فراگیر تعمیم یافته‌است.اس سیتالوپرام دارای اثرات آرامبخشی و نیز شل کنندگی عضلات است.  آن را از طریق دهان مصرف می‌کنند.

عوارض جانبی رایج عبارتند از خواب کم، حالت تهوع، ناکارآمدی جنسی و احساس خستگی، عوارض جانبی جدی‌تر ممکن است شامل موارد خودکشی در افراد زیر ۲۵ سال باشد. مشخص نیست که استفاده از آن در حین بارداری یا شیردهی امن باشد. اس‌سیتالوپرام ایزومرفضایی (stereoisomer) سیتالوپرام از داروهای قبلی است، از این رو نام آن اس‌سیتالوپرام گذاشته‌اند.

Escitalopram برای استفاده پزشکی در ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ تصویب شد. در سال ۲۰۱۷، این بیستمین داروی رایج در ایالات متحده با بیش از ۲۵ میلیون نسخه بود.

اس سیتالوپرام اگزالات

درمان اختلال افسردگی ماژور، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس جبری، اختلالات هراسی (پانیک) ، اختلال استرسی پس از ضایعه روانی

در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 12 سال ، دوز دارو معمولا از 10 میلی گرم در روز شروع شده و بعد از 4 هفته به 20 میلی گرم در روز افزایش می یابد.

اس سیتالوپرام اضطراب

داروی اس سیتالوپرام یکی از جدیدترین و موثرترین داروهای ضد افسردگی و ضد اضطرابی است. نکات مهمی در زمینه مصرف، تداخلات دارویی، اشکال مختلف دارویی قرص اس سیتالوپرام و عوارض جانبی آن وجود دارند که باید طبق نظر پزشک متخصص بررسی شود.

قرص اس سیتالوپرام که با اسامی تجاری سیپرالکس و لکساپرو و غیره نیز در دنیا فروخته می شود، یک داروی ضدافسردگی از رده داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است. قرص اس سیتالوپرام عمدتا برای درمان بیماری افسردگی شدید و نیز درمان اختلال اضطراب فراگیر منتشر استفاده می شود. نحوه مصرف این دارو به صورت دهانی است و داروی اس سیتالوپرام از راه دهان مصرف می شود.

قرص اس سیتالوپرام اعتیاد آور است

اس سیتاور

لگزوپرام

خیر . اس سیتالوپرام اعتیاد آور نیست .

اس سیتالوپرام خواب اور است 

اس سیتالوپرام خواب آور
قرص اس سیتالوپرام خواب آور است

این دارو خواب آور نیست اما اگر دچار خواب آلودگی می شود باید در شب مصرف شود .

تفاوت اس سیتالوپرام با آسنترا

اس سیتالوپرام و آلپرازولام

هدف: علائم منفی به منزله یکی ار علائم پنج گانه جدول تشخیصی اسکیزوفرنیا در DSMIV، از موانع مهم بر سر راه توان بخشی این دسته از بیماران و ایجاد ارتباط از سوی آنان با سایرین می باشد و از جمله روش های مورد بحث برای تقلیل این علائم استفاده از داروهایکمکی به انضمام درمان های جاری است. در این پژوهش نقش سیتالوپرام ، کلومیپرامین و آلپرازولام را در کاهش علائم منفی بررسی می نماییم.

روش بررسی: چهل بیمار اسکیزوفرنیک بستری در بلوک سالمندان مرد در مرکز روان پزشکی رازی به طور راندوم انتخاب و به طور دوسوکور به صورت چهار گروه به ترتیب تحت درمان با سیتالوپرام 20میلی گرم ، آلپرازولام ./75 میلی گرم ، کلومپرامین 25میلی گرم و بالاخره پلاسبو به اضافه رژیم درمانی جاری شان ( شامل آنتی سایکوتیک های تیپیکال) قرار گرفتند. پس از دو هفته دوز داروها به دو برابر فزایش یافت و این روند به مدت دو هفته دیگر ادامه یافت و سپس داروها قطع گردید. وجود و شدت علائم منفی در ابتدا و قبل از آغاز درمان و سپس در انتهای هفته دوم و بالاخره در انتهای هفته چهارم ا استفاده از مقیاس SANSکنترل و ثبت گردید. در طی این مدت (4هفته) هیچ گونه عارضه جانبی خاصی که موجب نارحتی بیماران یا قطع دارو گرددد مشاهدهنشد. پس از استخراج اطلاعات به دست آمده و با استفاده از روش محاستبات آماری zو chisquare(x2-test) ارتباط بین متغیرها سنجیده گردید.

یافته ها: سه داروی سیتالوپرام ، آلپرازولام و کلومیپرامین موجب تقلیل شدت علائم منفی به ترتیب در 80/،50/،50/بیماران گروه خود گردیدند. در اکثریت قریب به ابفلاق بیماران ، این کاهش محدود به 20/از سطح پایه باقی ماند. در این بین کلومیپرامین در دو مورد به میزان 40علائم منفی را کاهش داد هم چنین کلومیپرامین بیش از دو تای دیگر بر علائم شدید منفی تاثیر داشت اما تاثیر داروها به طور کلی بر روی بیماران دارای علائم منفی متوسط و خفیف بیش از علائم منفی شدید بود. تقلیل علائم منفی به طور غیر وابسته به یکدیگر صورت گرفته بود و در بیماران مختلف از ترکیب متنوعی برخوردار بود. بین گروه سالمندان و غیر سالمندان از بابت تاثیر داروها تفاوتی ملاحظه نگردید. هیچ یک از بیماران گروه کنترل تحت تاثیر پلاسبو با تقلیل علائم منفی مواجه نگردیدند.

نتیجه گیری: سه داروی سیتالوپرام ، آلپرازولام و کلومیپرامین می توانند در کاهش علائم منفی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا نقش مفیدی را ایفا نمایند. در این بین تاثیر مثبت سیتالوپرام با توجه به احتمال عوارض تداخل دارویی کم تر نسبت به دوتای دیگر قابل توجه است.

 

لگزوپرام عوارض

عوارض شایع اس سیتالوپرام
-عوارض گوارشی مانند احساس تهوع،سوء هاضمه،یبوست یا اسهال خصوصا در ابتدای مصرف سیتالوپران شایع می باشد که با مصرف وعده های غذایی ساده و سبک و مصرف آب به مقدار کافی می توان شدت آنها را کاهش داد.
_در صورت احساس خواب آلودگی ،ضعف و خستگی از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید .
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
_تغییرات خلق و خو مانند احساس اضطراب ،پریشانی ،بی قراری و فراموشی و احساس لرزش ممکن است اوایل درمان با اس سیتالوپرام بروز کند که به مرور و در مدت چند روز برطرف می شوند امادر صورت ادامه دار شدن یا تشدید این علائم با پزشک خود صحبت کنید.
_در صورت اختلال در خواب،تعریق بیش از حد،کاهش اشتها یا تغییر وزن ناگهانی ،درد ،احساس گزگز انگشتان ،مشکلات جنسی ،زنگ زدن گوش ،ضربان‌نامنظم ، آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت نمایید.

عوارض نادر اما مهم
-سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده ی حیات باشد.
این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده ی علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.
_در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

اس سیتالوپرام
اس سیتالوپرام

لگزوپرام ده
لگزوپرام 10 برای چیست
لگزوپرام ۱۰

لگزوپرام اس سیتالوپرام ۱۰

اس‌سیتالوپرام (stereoisomer) تحت نام تجاری لگزوپرام به فروش می‌رسد، یک ضد افسردگی از نوع بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است. اس‌سیتالوپرام به طور عمده برای درمان اختلال افسردگی اساسی یا اختلال اضطراب فراگیر تعمیم یافته است. 

عوارض جانبی رایج عبارتند از خستگی، گیجی، بی‌خوابی، اختلال در تمرکز، سردرد، تهوع، استفراغ، از بین رفتن اشتها، اسهال، اختلال در عملکرد جنسی (اثر متضاد در صورت قطع دارو)، درد عضلانی، خشکی دهان و لرزش. عوارض جانبی جدی‌تر ممکن است شامل موارد خودکشی در افراد زیر ۲۵ سال باشد.

در صورت مشاهده‌ی تغییر در سیستم عصبی مانند افزایش افسردگی، سردرگمی، اختلال در تمرکز، سردرد شدید، بی‌خوابی، کابوس شبانه، تحریک‌پذیری، عصبی شدن حاد، حمله‌ی عصبی، انگیزه خودکشی، تغییر در عملکرد دستگاه گوارش، درد قفسه‌ی سینه و تپش قلب، تاری دید و یا تغییر در بینایی، خونریزی غیر معمول (مانند وجود خون در ادرار و مدفوع و استفراغ، کبودی غیر معمول و خونریزی بینی)  به پزشک یا داروساز مراجعه کنید.

قرص لگزوپرام باعث چاقی میشود

ایا قرص لگزوپرام باعث چاقی میشود

لگزوپرام و چاقی

ممکن است افراد در اثر مصرف لگزوپرام  دچار افزایش وزن شوند.

این امر به دلایل مختلفی رخ می دهد.

لگزوپرام  باعث افزایش سروتونین که در کنترل وزن نقش دارد، می شود.

این دارو می تواند به طور مستقیم اشتها را افزایش دهد یا با کاهش اضطراب و افسردگی افراد را به خوردن غذا تشویق کند.

کاهش وزن یک عارضه جانبی شایع نیست اما ممکن است با سازگاری بدن با دارو ایجاد شود.

همچنین بعضی از افراد با استفاده از داروهای درمان افسردگی انرژی بیشتری حس کرده و تمایل بیشتری به انجام ورزش دارند.

این تسکین علائم می تواند الگوی رفتاری ناسالمی مانند پرخوری را متوقف کند که خود باعث کاهش وزن می شود.

لگزوپرام تداخل دارویی

تداخلات رده X (پرهیز):
بروموپرید، سیتالوپرام، داپوکستین، فکسینیدازول، لینزولید، متیلن بلو، مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز (ضدافسردگی)، پیموزاید، راساژیلین، سلژلین، اوروکیناز

عوارض جانبی لگزوپرام

عوارض قرص لگزوپرام چیست

قرص لگزوپرام چه عوارضی دارد

هر دارو به موازات اثرات  درمانی مطلوب، ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود.

اگرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن در صورت بروز هر کدام از عوارض زیر مصرف دارو را قطع کنید و   فورا پزشک خود را مطلع نمایید :

عوارض جانبی معمولا پس از چند هفته از شروع درمان از بین می روند. توجه داشته باشید که بسیاری از اثرات می تواند ناشی از علائم بیماری باشند که پس از شروع درمان، بهبود خواهند یافت.

عوارض غیر معمول:

خونریزی غیر معمول شامل خونریزی های دستگاه گوارش

عوارض نادر:

 تورم پوست، زبان، لب ها یا صورت یا اختلال در تنفس و بلع (واکنش های حساسیتی)

تب بالا، آشفتگی، گیجی، لرزش و انقباضات ناگهانی ماهیچه ها که این علائم می توانند نشانه هایی از یک شرایط نادر به نام سندرم سروتونین باشند.

عوارض با بروز نا مشخص:

 اشکال در دفع ادرار، تشنج، زردی پوست و زردی بخش سفید چشم که می توانند نشانه هایی از نارسایی کبدی باشند، ضربان قلب سریع یا نا منظم و غش که می توانند نشانه هایی از یک شرایط تهدید کننده ی زندگی به نام tolsade de points باشد، تفکرات آسیب به خود یا خودکشی.

عوارض زیر در برخی افراد گزارش شده است.

ازیپم

عوارض بسیار معمول:

احساس بیماری (تهوع)، سر درد

عوارض معمول:

گرفتگی یا آبریزش بینی (سینوزیت)، کاهش یا افزایش اشتها، اضطراب، بی قراری، رویاهای غیر طبیعی، اشکال در به خواب رفتن، احساس خواب آلودگی، سرگیجه، خمیازه، لرزش، سوزن سوزن شدن پوست، اسهال، یبوست، استفراغ، خشکی دهان، افزایش تعریق، درد در عضلات و مفاصل، اختلالات مقاربتی، خستگی، تب، افزایش وزن.

عوارض غیر معمول:

بثورات جلدی (کهیر)، راش، خارش، ساییدن دندان ها به هم، آشفتگی، عصبانیت، حملات اضطراب و ترس، گیجی، خواب آشفته، اختلال در حس چشایی، غش (سنکوپ)، بزرگ شدن مردمک چشم (میدریازیس)، اختلال بینایی، زنگ زدن گوش (وز وز گوش)، از دست دادن موها، خونریزی های مفرط در دوران قاعدگی، دوره های قاعدگی نا منظم، کاهش وزن، افزایش ضربان قلب، تورم دست ها و پاها، خونریزی بینی.

عوارض نادر:

توهم، بی هویتی، پرخاشگری و کاهش ضربان قلب

عوارض با بروز نامشخص:

کاهش سطح سدیم در خون (علائم آن شامل احساس بیماری همراه با ضعف عضلات یا گیجی) سرگیجه هنگام بلند شدن به علت افت فشار خون (افت فشار خون وضعیتی)

عملکرد غیر طبیعی کبد (افزایش میزان آنزیم های کبدی در خون)، اختلالات حرکتی (حرکات غیر ارادی عضلات)، نعوظ دردناک

نشانه های افزایش خونریزی برای مثال از پوست و غشاء مخاط، تورم ناگهانی پوست یا مخاط، افزایش میزان دفع ادرار

برقراری جریان شیر در زنان غیر شیرده و مردان، مانیا، افزایش خطر شکستگی استخوان، تغییر در ضربان قلب.

برخی از عوارض جانبی در داروهایی که عملکرد مشابهی با اس سیتالوپرام دارند مشاهده شده است که شامل:

بی قراری حرکتی (آکاتیزی)

کاهش اشتها

لگزوپرام در شیردهی

در شیردهی بهتر است مصرف نشود.

لگزوپرام چه دارویی است

اسیتالوپرام در دسته مهار‌کنندگان انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) طبقه‌بندی می‌شود. اسیتالوپرام نوعی قرص است که به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود.

این دارو حتماً باید توسط پزشک برای درمان موارد زیر تجویز شود:
اختلال افسردگی عمده در بزرگسالان و برخی از کودکان یا افسردگی اساسی یا بالینی
اختلال اضطراب فراگیر در بزرگسالان
توجه: اسیتالوپرام به‌صورت سوسپانسیون خوراکی (نوعی مخلوط مایع) نیز وجود دارد. اما در این مقاله فقط به فرم قرصی آن پرداختیم. اگر می‌خواهید در مورد فرم دیگر اسیتالوپرام اطلاعاتی کسب کنید، با پزشک یا یک داروساز مشورت کنید.

قرص سیتالوپرام با نام تجاری لگزوپرام نیز در دسترس است. اسیتالوپرام نام تجاری این دارو نیست، به این معنی که کپی دقیق از دارویی فعال دارای نام تجاری است. لگزوپرام نام تجاری آن است و اسیتالوپرام از روی همین دارو ساخته شده است.

این‌گونه است که دارو‌هایی که کپی شده از روی دارویی با نام تجاری دیگر هستند به همان اندازه مؤثر و ایمن هستند. اما به‌طورکلی قیمت دارو‌های عمومی یا کپی شده از دارو‌هایی با نام تجاری ارزان‌قیمت‌تر هستند. برای اطلاع بیشتر درباره مصرف قرص اسیتالوپرام با پزشک مشورت کنید.

قرص لگزوپرام اس سیتالوپرام برای چیست

اضطراب

لگزوپرام چه قرصی است

قرص لگزوپرام 10 یک داروی ضد افسردگی است که در موارد درمان استرس، افسردگی، مشکلات پیش قاعدگی و بی اشتهایی عصبی مصرف می شود و همچنین خواب آور می باشد.لگزوپرام یک داروی مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین است که به عنوان داروی ضد افسردگی شناخته می شود و پزشکان برای درمان علائم افسردگی تجویز می کنند.قرص لگزوپرام برای زنانی که دچار مشکلات پیش قاعدگی هستند و همچنین افرادی که مشکل بی اشتهایی عصبی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.لگزوپرام با نام های تجاری اس لگزوپرام، سیپرالکس و ایزیپم نیز در داروخانه ها به فروش می رسد و شکل دارویی آن قرص لگزوپرام 10 میلی گرم می باشد.لگزوپرام یک داروی ضد افسردگی می باشد که برای درمان اختلالات افسردگی ، وسواس و پانیک تجویز می شود.البته از این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود. این دارو متعلق به گروه داروهای مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین می باشد.سروتونین یک مواد شیمیایی می باشد که در مغز تولید می شود و در فضای بین نورون ها افزایش پیدا می کند و باعث کاهش علائم افسردگی و حملات ترس در افراد می شود.لگزوپرام از طریق دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و 4 ساعت پس از مصرف به غلظت پلاسمایی می رسد.مصرف غذا هیچ تاثیری در جذب این دارو ندارد و نیمه عمر آن 35 ساعت می باشد.متابولیسم این دارو کبدی می باشد، همچنین از طریق ادرار دفع می شود.لگزوپرام در موارد درمان اختلال افسردگی ، اختلال وسواس، حملات ترس مصرف می شود.از این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود.سیتازولام همچنین برای درمان مشکلات قاعدگی، گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلال ترس، وسواس، استرس و ترس پس از سانحه و بی اشتهایی عصبی نیز تجویز می شود.

آیا لگزوپرام خواب آور است

خیر .

لگزوپرام برای چیست

افسردگی

لگزوپرام برای معده

قرص لگزوپرام برای معده

در بین دسته داروهای خود کمترین میزان مشکل با معده را دارد . این دارو روی ibs سندروم روده تحریک پذیر هم اثر دارد .

لگزوپرام ۱۰ برای چیست

ضد افسردگی

قرص لگزوپرام برای چه بیماری است

قرص لگزوپرام 10 یک داروی ضد افسردگی است که در موارد درمان استرس، افسردگی، مشکلات پیش قاعدگی و بی اشتهایی عصبی مصرف می شود و همچنین خواب آور می باشد.

 

قرص لگزوپرام برای چی خوبه

صد افسردگی و اضطراب

لگزوپرام چیست
لگزوپرام چیه
لگزوپرام چه قرصی

قرص لگزوپرام ۱۰ با نام های تجاری لکسوپرام، لگزاتال و ازیپم موجود می باشد و نام علمی آن اس سیتالوپرام است

 

لگزوپرام ۱۰ چیست
لگزوپرام قرص چیه

لگزوپرام از دسته داروهای ضد افسردگی است و جزء داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) می باشد. لگزوپرام برای برای اختلالات روانی زیر تجویز می گردد:

  • افسردگی
  •  اختلال وسواسی جبری
  • اختلال ترس
  • سندرم ملال پیش از قاعدگی
  • اختلال اضطراب
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلالات خوردن
  • الکلیسم
  • هراس اجتماعی

نکات مهم 

کسانی که از اس سیتالوپرام استفاده می کنید نباید از قرص های سیتالوپرام یا پیموزاید‌(اورپ) استفاده کنید .

در برخی از جوانان وقتی یک حالت ضد افسردگی به دست می‌آورند، در مورد خودکشی فکر می‌کنند. در حالت آماده‌باش باشید تا در وضعیت روانشناختی و یا نشانه‌های شما تغییراتی ایجاد کرد به پزشک خود گزارش دهید.

اگر علائم سندرم سروتونین را داشته باشید، مانند: اضطراب، توهم، تب، تعریق، تورم عضلانی، منقبض شدن، از دست دادن هماهنگی، تهوع، استفراغ، یا اسهال.

به هر کسی که زیر ۱۲ سال سن داشته باشد ندهید

موارد منع مصرف قرص اس سیتاور :

ازدیادحساسیت به این دارو و ترکیبات آن , مصرف همزمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز , مصرف همزمان با پیموزاید

 

ﺗﺪاﺧﻼت داروﻳﻲ:

اﻟﻜﻞ: اﺛﺮات ﻣﻀﺮ SSRIs را اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲدﻫﺪ. ﺑﻴﻤﺎراﻧﻲ ﻛﻪ SSRIs را درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺑﺎﻳﺪ از ﻣﺼﺮف اﻟﻜﻞ ﺧﻮدداری ﻛﻨﻨﺪ. ﺗﻐﻴﻴﺮ درﻣﺎن ﻣﻄﺮح اﺳﺖ (رﻳﺴﻚ (D

α، β ﺑﻼﻛﺮ: ﻣﻮﺟﺐ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺴﻢ α، β ﺑﻼﻛﺮ ﻣﻲﺷﻮد. ﻣﺎﻧﻴﺘﻮرﺗﺮاﭘﻲ (رﻳﺴﻚ (C

اﭘﻴﻮﺋﻴﺪﻫﺎ: ﺳﺒﺐ ﺳﻨﺪرم ﺳﺮوﺗﻮﻧﺮژﻳﻚ ﻣﻲﺷﻮد. ﻣﺎﻧﻴﺘﻮرﺗﺮاﭘﻲ (رﻳﺴﻚ (C

ﺗﺪاﺧﻞ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ داروﻫﺎ:

آلپرازولام , سایمتیدین , لیتیم کربنات , متوپرولول , وارفارین , کتوکونازول , ارگوتامین سی , بوسولفان , پرفنازین , پروپرانولول , پرومتازین , تیوریدازین , میلناسیپران , گرپافلوکساسین , هالوفانترین , آبارلیکس , آلفوزوسین , لورکاسرین , آسناپین , آپالوتامید ,دکس فن فلورامین , دس ونلافاکسین , فنیل پروپانولامین , مفلوکین , آرمودافینیل , فلبامات , زالپلون , تریازولام , پالونوسترون ,پتیدین , تاپنتادول , رمی فنتانیل , هیسترلین  , آپیکسابان , بوپرنورفین , وندتانیب , آلفنتانیل , سوفنتانیل , راساژیلین (رازاگیلین) ,ایزوپروترنول , متیلن بلو , فنتانیل , گوسرلین , سیکلوبنزاپرین , آسپرین , ترفنادین , دسموپرسین , دیفن هیدرامین , ریسپریدون ,سفالکسین , سیبوترامین , کلردیازپوکساید

ﺗﺪاﺧﻼت ﺑﺎ ﻣﻮاد ﮔﻴﺎﻫﻲ و ﻣﻐﺬی:

ﺳﻨﺒﻞ اﻟﻄﻴﺐ، St John’s wort، kava kava، gotu kola

رﻳﺴﻚ ﻓﺎﻛﺘﻮر ﺑﺎرداری: C

ﺷﻴﺮدﻫﻲ: وارد ﺷﻴﺮ ﻣﺎدر ﻣﻲﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﻄﺮاﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﺮای ﺟﻨﻴﻦ رخ دﻫـﺪ و ﻓﻮاﻳﺪ درﻣﺎن ﺑﺮای ﻣﺎدر، ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﻪ ﻗﻄﻊ ﻳﺎ اداﻣﻪ درﻣﺎن ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد.

 

ازیپم
ازیپم

توجهات پزشکی-پرستاری / آموزش به بیمار – خانواده:

ﺧﻄﺮ ﺧﻮﻧﺮﻳﺰی: رﻳﺴﻚ ﺧﻮﻧﺮﻳﺰی زﻳﺎد ﻣﻲﺑﺎﺷـﺪ، ﻣﺨﺼﻮﺻـﺎً اﮔـﺮ اس سیتالوپرام ﻫﻤﺰﻣـﺎن ﺑـﺎ آﺳـﭙﺮﻳﻦ، NSAIDs، وارﻓﺎرﻳﻦ و ﻳﺎ دﻳﮕﺮ آﻧﺘﻲ ﻛﻮاﮔﻮﻻﻧﺖﻫﺎ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد.

دﭘﺮﺳﻴﻮن :CNS ﻣﻮﻗﻊ راﻧﻨﺪﮔﻲ و ﻛﺎر ﺑﺎ وﺳﺎﻳﻞ (ﻣﺎﺷﻴﻦ آﻻت) اﺣﺘﻴﺎط ﺷﻮد.

ﺳــﻨﺪرم ﺳــﺮوﺗﻮﻧﻴﻦ / (SS ) ﺳــﻨﺪرم :(NMS) Neuroleptic Malignant ﺑــﺎ ﻣﺼــﺮف SSRIs و SNRI رخ ﻣﻲدﻫﺪ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎً اﮔﺮ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺘﺮوژﻧﻴﻚ (ﻣﺜﻞ ﺗﺮﻳﭙﺘﺎن) ﻳﺎ آﻧﺘﻲ دوﭘﺎﻣﻨﻴﺮژﻳﻚ (آﻧﺘﻲ ﺳﺎﻳﻜﻮﺗﻴﻚ ﻫﺎ) ﻣﺼﺮف ﺷﻮد.

ﺑﻴﻤﺎر ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺎﻧﻴﺘﻮر ﺷـﻮد و اﮔـﺮ ﻋﻼﺋﻢ ﺷﺪﻳﺪ ﺷﺪ دارو ﺑﺎﻳﺪ ﻗﻄﻊ ﺷﻮد.

اﺧﺘﻼﻻت ﺟﻨﺴﻲ

SIADH و :Hyponatremia در ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺑﻴﺸﺘﺮ دﻳﺪه ﻣـﻲﺷـﻮد و ﺑـﺎ ﻣﺼـﺮف ﻫﻤﺰﻣـﺎن دﻳﻮرﺗﻴﻚﻫﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ.

ﻧﮕﺮاﻧﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎری:

اﺧﺘﻼﻻت ﻛﺒﺪی: ﻛﻠﻴﺮاﻧﺲ ﻛﺎﻫﺶ و ﻏﻠﻈﺖ ﭘﻼﺳﻤﺎﻳﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ.

ﻣﺎﻧﻴﺎ/ ﻫﺎﻳﭙﻮﻣﺎﻧﻴﺎ: در ﺑﻴﻤﺎر دو ﻗﻄﺒﻲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد (ﺑﺮای درﻣـﺎن Bipolar ﺗﺎﺋﻴﺪﻳـﻪ FDA ﻧﺪارد).

اﺧﺘﻼل ﻛﻠﻴﻮی: اس سیتالوپرام ﺑﺎ اﺣﺘﻴﺎط ﻣﺼﺮف ﺷﻮد.

ﺗﺸﻨﺞ: در ﺑﻴﻤﺎراﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺸﻨﺞ دارﻧـﺪ ﻳـﺎ ﻣﺴـﺘﻌﺪ ﺗﺸـﻨﺞ ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﻣﺜـﻞ آﺳـﻴﺐﻫـﺎی ﻣﻐـﺰی و اﻟﻜﻠﺴﻴﻢ اﺣﺘﻴﺎط ﺷﻮد.

ﻣﺴﺎﺋﻞ دارو درﻣﺎﻧﻲ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ داروﻫﺎ

ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻛﻪ آﺳﺘﺎﻧﻪ ﺗﺸﻨﺞ را ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻣﻲآورﻧﺪ.

آﻧﺘﻲ ﻛﻮاﮔﻮﻻﻧﺖ‌ﻫﺎ/ آﻧﺘﻲ ﭘﻼﻛﺖ‌ﻫﺎ: رﻳﺴﻚ ﺧﻮﻧﺮﻳﺰی را ﺗﺸﺪﻳﺪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.

ممکن است در ۲-۳ هفته‌ی نخست درمان با این دارو علائم بهبودی را در خود نبینید با این حال به مصرف دارو ادامه دهید.
در مدت درمان با این دارو تحت نظر پزشک باشید تا پیشرفت درمانی شما بررسی شود.
در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید.

باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می‌باشند و به مرور زمان برطرف می‌شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.

مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید ، چک کردن قند خون روزانه نسبت به قبل ،از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این دارو می تواند سطح قند خون شما را تغییر دهد.

در صورت بروز این مشکل توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت نمایید.
پیش از دریافت یا شروع هر دارو ،فرآورده گیاهی یا مکمل،خصوصاً داروهای ضد التهاب و تسکین دهنده درد، پزشک یا داروساز خودرا در جریان مصرف اس سیتالوپرام قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری کنید.
مصرف دارو های تضعیف کننده ی اعصاب و کاربامازپین با این دارو نیاز به بررسی و تنظیم دوز مناسب توسط پزشک دارد.
داروهای ضد افسردگی متنوع با اثرات متفاوت وجود دارند در صورتی که احساس می کنید این دارو مناسب شما نمی‌باشد می‌توانید با پزشک خود درباره تغییر دارو صحبت کنید اما از قطع درمان خودداری نمایید.
در مدت درمان بااین دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نمایید و از کرم‌های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

فارماکودینامیک / کینتیک:

  • ﺷﺮوع اﺛﺮ: ﺑﻤﺪت ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎی اﻧﻔـﺮادی ﻣﻤﻜـﻦ اﺳﺖ ۸-۱۲ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻌﺪ از ﺷﺮوع درﻣﺎن، ﭘﺎﺳﺦ دﻳﺪه ﺷﻮد.
  • ﭘﺮوﺗﺌﻴﻦ ﺑﺎﻧﺪﻳﻨﮓ: %۵۶ ﺑﻪ ﭘﺮوﺗﻴﻦ ﭘﻼﺳﻤﺎ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲﺷﻮد.
  • ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﻴﺴﻢ: ﻛﺒﺪی ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ CYP2c19 و ۳A4 اﻧﺠﺎم ﻣﻲﮔﻴﺮد.
  • ﻧﻴﻤﻪ ﻋﻤﺮ ﺣﺬﻓﻲ: ۲۷-۳۲ ﺳﺎﻋﺖ و ۵۹ :S-DCT ﺳﺎﻋﺖ
  • زﻣﺎن ﭘﻴﻚ ﺳﺮﻣﻲ: ۵ ﺳﺎﻋﺖ و ۱۴ :S-DCT ﺳﺎﻋﺖ
  • دﻓﻊ: ادراری %۸ Escitalopram و %۱۰ S-DCT
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۰/۰۹/۲۶
  • ۱۸۷۷ نمایش
  • ali kavyani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی